mastodon.nu är en av de många oberoende Mastodon-servrar som du kan använda för att delta i Fediversen.
Mastodon.nu etablerades 2021 och är den största servern i Norden samt öppen för alla. Den drivs ideellt på ett professionellt vis och med 100% förnybar energi. Välkommen! Velkommen! Tervetuloa!

Administrerad av:

Serverstatistik:

1,8K
aktiva användare

Rasmus Fleischer

Det vore absurt att tala om "musikindustrin" utan att då räkna in Spotify, Live Nation eller de 3 koreanska företag som kontrollerar K-pop.
Plus all "music tech" inklusive genAI – särskilt som Spotify hoppas att genAI på sikt ska kunna leverera samma produkt som skivbolagen fast till lägre pris.

Nya sätt tillkommer att göra musik till en vara, i en klart industriell logik.
Men idag går "musikindustrin" knappast att avgränsa för att t.ex. räkna på omsättning/vinst. Den skär rakt igenom företagen.
Spotify är även podd, Live Nation är även sport, skivbolagen är även Spotifydelägare...

Ang. skivbolagens ägande i Spotify:
Sony och Warner uppges i stort sett ha sålt av sina aktieposter.
Universal är kvar och uppges äga drygt 3 % av Spotify, en aktiepost som idag är värd 3,8 miljarder dollar. Så en viss men ändå en mindre del av Universals eget börsvärde på 50 miljarder dollar.

@rasmusfleischer Så vad ska vi kalla industrin formerly known as skivindustrin?

@johank76 Till vidare tycker jag nog "skivindustrin" kan få hänga kvar i svenskan, alla fattar vad det syftar på.
"Recorded music industry" går knappast att direktöversätta, det närmaste man kommer skulle nog vara "musikrättighetsindustrin".

@rasmusfleischer Gillar den senare för att den tydliggör att det är en industri som tjänar pengar på rättighetsinnehav, snarare än musikproduktion.

@johank76 Ja, verkligen.

De f.d. skivbolagen sysslar nu med att investera i rättighetsportföljer. Antingen genom uppköp från mindre skivbolag, eller genom direktinvesteringar i produktionen av nya musikinspelningar. Eller i hela artistkarriärer genom s.k. 360°-avtal.
Oavsett vilket så sker inte musikproduktionen inom skivbolaget.

Musikrättigheter blir också allt mer finansialiserade, de köps upp inte bara av skivbolag utan även av andra investerare som spekulerar i framtida intäktsflöden.