mastodon.nu är en av de många oberoende Mastodon-servrar som du kan använda för att delta i Fediversen.
Mastodon.nu etablerades 2021 och är den största servern i Norden samt öppen för alla. Den drivs ideellt på ett professionellt vis och med 100% förnybar energi. Välkommen! Velkommen! Tervetuloa!

Administrerad av:

Serverstatistik:

1,7K
aktiva användare

Jag tänker på alla de som ville stoppa de nya stambanorna för att istället rusta upp befintliga spår. Nu får vi varken eller, oväntat va?

Nejsägare samlas i sitt motstånd till ex stambanorna och det dröms om ökat underhåll, nån annan ny järnväg, hyperloop, magnettåg.

Men det man får är alltså... Skattesänkningar till höginkomsttagare och bilister. Status quo.

Samma sak med vindkraften, man ger inget reellt alternativ för att nå egna mål om fördubblad elanvändning, bara är man inte vill ha vindkraft. 40TWh kärnkraft som kanske byggs är en bråkdel av vad som behövs, över 200TWh till 2045.

Det många inte förstår med de nya stambanorna. Tre små exempel.
"Höghastighetståg", Nja, 250kmh är lägsta standard för ny järnväg i Sverige, finns ex på Haparandabanans nya del. Man är mot ny järnväg helt enkelt.

Underhåll på befintliga banor blir lättare för att vi bygger ett redundant system där tågen kan ta flera olika vägar. Istället för dagens stora störningar.

De nya banorna skulle vara en satsning på godstrafik eftersom snabba tåg sorteras bort från nuvarande banor, så kapaciteten ökar

Gurre Vildskägg

@TomasHelleberg
Bra illustrationer som förklarar kapacitetsökningen från att dela upp de olika tågen, från @GarethDennis